Ako zdôraznil zástupca riaditeľa Krajského dopravného inšpektorátu v
Banskej Bystrici Vladimír Farkaš, podobné obmedzenia v Banskej Bystrici
ešte nemali. Avizoval, že to spôsobí dlhé kolóny a výrazné zdržanie
motoristov.
"Hlavná obchádzková trasa v prípade tranzitnej dopravy bude v
Ružomberku odklonená na Martin a Žilinu, čo by už malo fungovať. Pre
Banskú Bystricu a širšie okolie vedie obchádzková trasa v smere zo
Zvolena na Banskú Bystricu, kde R1 je presmerovaná do jedného jazdného
pruhu a zvedená výjazdom na Sliač, odkiaľ pokračuje cestou 1/69 až na
križovatku Badín, Vlkanová a cez obce Badín, Rakytovce, Kremnička na
Sládkovičovu ulicu a Radvanský most," vysvetlil Farkaš.
Uzavretie 50-ročného mosta pre všetku dopravu si vyžiadali výsledky
statického posudku po vykonanej pravidelnej prehliadke mosta, ktorý
radnica dostala v stredu (18. 9.). Vykonaná hlavná mostná prehliadka
zistila viacero závažných porúch na nosnej konštrukcii. Most uzavreli už
vo štvrtok o 10.00 h.
"Tento most bol posudkom zaradený do triedy sedem, čo je havarijný
stav. Predchádzajúca prehliadka pritom konštatovala stav 4 - 5, čiže
došlo k náhlemu zhoršeniu stavu tohto mosta, čo môže mať súvis aj s
dažďom a jeho zavodnením. Dnes ráno sme hneď zvolali pracovnú skupinu za
účasti odborných útvarov mesta, zástupcov Národnej diaľničnej
spoločnosti (NDS), Slovenskej správy ciest (SSC) a dopravnej polície,"
vysvetlil Nosko s tým, že v tejto súvislosti vyhlásili mimoriadnu
situáciu a pristúpili k bezodkladnému opatreniu, a teda uzavretiu mosta
nielen pre autá, ale i pre cyklistov a peších.
Ako tiež primátor zdôraznil, situáciu komplikuje aj fakt, že mesto nemá k
mostu jednoznačný vlastnícky vzťah a nemá ho ani NDS. Spoločne aj s
ministerstvom dopravy však musia nájsť najoptimálnejšie riešenie, ako sa
so stavom mosta vyrovnať.
Podľa Noska akékoľvek opravy by boli ekonomicky neefektívne, a preto sa aktuálne javí ako najlepšie riešenie jeho zbúranie.
"Napriek nejasnému vlastníctvu mosta som rozhodol, že pristúpime k
jeho urýchlenému zbúraniu, aby mohla byť rýchlostná cesta čo najskôr
sprejazdnená, a aby nemalo presmerovanie dopravy z R1 negatívne dopady
na našich obyvateľov," konštatoval Nosko.
"Za NDS sme maximálne súčinní, okamžite sme pricestovali do Banskej
Bystrice. Naši kolegovia z najbližších stredísk poskytujú rovnako plnú
súčinnosť. Je záujmom nás všetkých, aby R1 bola opäť sprejazdnená," doplnil riaditeľ NDS Filip Macháček.
Ako ubezpečil štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma,
ministerstvo spolu s NDS bude poskytovať plnú súčinnosť mestu Banská
Bystrica. "Chceme poprosiť o rešpektovanie dopravného značenia a
pokynov polície, ktoré motoristov odklonia na obchádzkové trasy. Keďže
ide o mimoriadne situáciu, prosím o trpezlivosť a pochopenie. Naším
cieľom je v prvom rade bezpečnosť vodičov a čo najrýchlejšie
sprejazdnenie tohto úseku," zdôraznil Choma.